FITNESS

سبزیها و میوه ها منابعی غنی از ویتامین هستند که می توان آنها را در رژیم غذایی مورد استفاده قرار داد.

 سبزیها و میوه ها منابعی غنی از ویتامین هستند که می توان از آنها در رژیم غذایی استفاده کرد.

این گروه مركب است از : سبزیها و میوه های غنی از ویتامین C (مثل سبزیهای برگی و سایر سبزیها مثل گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مركبات و توتها )  
سبزیها و میوه های غنی از ویتامین
A ( سبزیهاد و میوه هایی كه به رنگ سبز تیره نارنجی هستند مثل سبزیجات برگی ، اسفناج ، هویج ، گوجه فرنگی ، طالبی ، زرد آلو ، شلیل ، هلو ) ضمنا سبزیها و میوه ها حاوی مقداری ویتامینهای گروه B ، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر است. 
واحد اندازه گیری : یك عدد میوه متوسط ( یك سیب یا پرتقال یا هلو) یا یك چهارم طالبی متوسط یا 12 دانه بزرگ گیلاس یا 4 عدد زرد آلو یا 15 حبه انگور یا یك دوم لیوان آب میوه یا یك فنجان سبزی خام یا یك دوم فنجان سبزی پخته است . 
 
مقدار مصرف : برای افراد بالغ سالم روزانه 4 واحد یا بیشترتوصیه می شود . این گروه برای ترمیم زخمها ، تامین دید در تاریكی ، سلامت پوست و حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها لازم است . 

چگونه از گروه میوه ها و سبزیها استفاده كنید:
  تا آنجا كه ممكن است سبزیها را به صورت خام مصرف كنید چون ویتامینهای آن بیشتر حفظ می شود . 
  از سرخ كردن سبزیها خودداری كنید . 
3- قبل از مصرف سبزیها و میوه ها آنها را به دقت شسته و ضد عفونی كنید . 
4- در صورت عدم دسترسی به مواد ضد عفونی كننده می توانید برای شستشوی سبزی آن را در آب نمك 10 درصد ( به ازاء هر لیوان معمولی آب 3 قاشق مرباخوری نمك ) به مدت یك ربع قرار دهید . 
5 ـ تا آنجا كه ممكن است میوه هایی را كه پوست آنها قابل مصرف است با پوست بخورید . 
  برای پختن سبزیها از آب كم استفاده كنید و از آب حاصل از طبخ سبزیها در غذا استفاده كنید . 
  برای پختن سبزی آب را به جوش بیاورید، سبزی را در آب جوش بریزید و مدت 20 دقیقه بپزید . 
8 - در وقت پختن سبزی، در ظرف را ببندید . 
  برای پختن سبزیهای تازه، آنها را بلافاصله بعد از خرد كردن بپزید . 
10ـ  اگر میوه را پوست كندید ،از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری كنید .

 منبع: ایران هیلرز

 




طبقه بندی: دانستنیها،  پرسش و پاسخ تغذیه ای، 

تاریخ : جمعه 31 مرداد 1393 | 09:08 ب.ظ | نویسنده : MOHAMMAD NABAVI FARAHMAND | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • روانه ورزش