تبلیغات
FITNESS - سردردهای‌ تنشی‌ یا عروقی‌ ساده‌
سردردهای‌ تنشی‌ یا عروقی‌ ساده‌ شامل‌ 3 نوع‌ هستند:                                                
درد ناشی‌ از کشیدگی‌ عضلانی‌ در سر، گردن‌ و صورت‌                                                    
درد ناشی‌ از تنگ‌ شدن‌ رگ‌های‌ مغز که‌ باعث‌ فشار آمدن‌ روی‌ دیواره‌ رگ‌ها می‌شود. 
درد ناشی‌ از گشادشدن‌ رگهای‌ مغز این‌ سردردها میتوانند گهگاه‌ پیش‌ آیند، مثلاً در اثر یک‌ واقعه‌ استرس‌زا، یا این‌ که‌ به‌ صورت‌ مزمن‌ رخ‌ دهند (گاهی‌ هر روز).                                                                                                                                                                               
• علایم‌ شایع‌                                                                                                                                                                                                                            
هر کدام‌ از موارد زیر:                                                                                              
درد متوسط‌ در جلو یا عقب‌ سر، همراه‌ با سفتی‌ عضلات‌ گردن‌ یا سر                                  
درد مداوم‌ در شقیقه‌ها، همراه‌ با احساس‌ این‌ که‌ عقب‌ سر با یک‌ گیره‌ گرفته‌ شده‌ است‌.        
درد ضربان‌دار در تمام‌ سر                                                                                        
غالباً به‌ هنگام‌ بلند شدن‌ از خواب‌ وجود دارد.                                                                
بی‌خوابی‌                                                                                                                                                                                                                                
• علل‌                                                                                                                                                                                                                                    
- استرس‌ و تنش‌، که‌ باعث‌ فشار آمدن‌ روی‌ عضلات‌ گردن‌، سر، صورت‌ و آرواره‌ها می‌شود. 
- اختلالات‌ خواب‌                                                                                                   
- خوردن‌ یا آشامیدن‌ پیش‌ از اندازه‌                                                                            
- کار بدنی‌ سخت‌ و خسته‌کننده‌                                                                               
- اضطرب‌ یا افسردگی‌                                                                                           
- خستگی‌ و جمع‌کردن‌ مداوم‌ چشم‌ها، مثلاً در نور آفتاب‌                                                 
- مصرف‌ بعضی‌ از داروها، موادمخدر، یا الکل‌                                                                  
- پایین‌ افتادن‌ قندخون‌                                                                                            
- تغییرات‌ هورمونی‌ در سیکل‌ ماهانه‌                                                                           
- واکنش‌های‌ آلرژیک‌                                                                                                                                                                                                                    
• عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر                                                                                                                                                                                                          
استرس‌ فکری‌ یا بدنی‌                                                                                           
محیط‌ پر سر و صدا، شلوغ‌، گرم‌، دارای‌ نور کم‌، یا دارای‌ بوهای‌ آزاردهنده‌                               
مواجهه‌ با یا مصرف‌ نیتریت‌ها، سولفیت‌ها، مونوسدیم‌ گلوتامات‌ یا سایر افزودنی‌های‌ غذایی‌       
 نشستن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌ (مثلاً برای‌ تایپ‌ کردن‌)                                                                                                                                                                                  
• پیشگیری‌                                                                                                                                                                                                                               
خواب‌ به‌ اندازه‌ کافی داشته‌ باشید (متوسط‌ 8 ساعت‌ برای‌ مردان‌ و 7 ساعت‌ برای‌ زنان‌)          
هیچ‌ کدام‌ از وعده‌های‌ غذایی‌ را جا نیاندازید، خصوصاً صبحانه‌ را؛ در غذا خوردن‌ زیاده‌ روی‌ نکنید.   
به‌طور منظم‌ ورزش‌ کنید تا استرس‌ کم‌ شود و جریان‌ خون‌ بهبود یابد.                                   
از مصرف‌ الکل‌ جداً پرهیز کنید.                                                                                  
سیگار نکشید، و از محیط‌هایی‌ که‌ دود آلود است‌ پرهیز کنید.                                            
از مصرف‌ داروهای‌ تغییر دهنده‌ خلق‌، روان‌ گردان‌، محرک‌ یا آرام‌بخش‌ خودداری‌ کنید.                  
از خوردن‌ غذاهایی‌ که‌ حاوی‌ نیتریتها یا سایر افزودنی‌ هایی‌ هستند که‌ شما به‌ آنها حساسیت‌ دارید خودداری‌ کنید.                                                                                                                                                                                                                    
• عواقب‌ مورد انتظار                                                                                               
اکثر سردردهای‌ تنشی‌ یا عروقی‌ را می‌توان‌ با درمان‌ ساده‌ برطرف‌ کرد.                                                                                                                                                     
• عوارض‌ احتمالی‌                                                                                                 
در مورد سردرد ساده‌ انتظار نمی‌رود عارضه‌ای‌ به‌ وجود آید.                                                                                                                                                                     
• • • درمان‌                                                                                                                                                                                                                               
• اصول‌ کلی‌                                                                                                                                                                                                                             
بررسی‌های‌ تشخیصی‌ مثل‌ سی‌تی‌ اسکن‌ در مورد دردهایی‌ که‌ دایماً ادامه‌ دارند و برای‌ رد سایر بیماری‌ها.                                                                                                   
حتی‌المقدور سعی‌ کنید از کاری‌ که‌ در حال‌ انجام‌ آن‌ هستید دست‌ بکشید و مقداری‌ استراحت‌ کنید:                                                                                                                
ـ شانه‌ها، گردن‌، آرواره‌ها و سر را ماساژ دهید. 
ـ دوش‌ آب‌ گرم‌ بگیرید. 
- دراز بکشید. یک‌ پارچه‌ گرم‌ یا سرد، هر کدام‌ که‌ احساس‌ بهتری‌ به‌ شما می‌دهد، را روی‌ ناحیه‌ دردناک‌ بگذارید. 
- تمرین‌ بازخورد زیستی‌ یا مشاوره‌ در مورد دردهای‌ مزمنی‌ که‌ در اثر استرس‌ رخ‌ داده‌اند انجام‌ دهید. 
- در مورد شغل‌هایی‌ که‌ نیازمند نشستن برای‌ ساعت‌های‌ متمادی‌ هستند، حداقل‌ هر یک‌ ساعت‌ از جا برخیزید و مقداری‌ راه‌ بروید.                                                                                                                                                                                                       
• داروها                                                                                                                                                                                                                                   
برای‌ تخفیف‌ درد میتوان‌ از استامینوفن‌ یا آسپیرین‌ استفاده‌ نمود.                                        
امکان‌ دارد داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروییدی‌ تجویز شوند.                                               
امکان‌ دارد برای‌ دردهای‌ تنشی مزمن‌ داروهای‌ ضد افسردگی‌ تجویز شوند.                                                                                                                                                 
• فعالیت‌                                                                                                                                                                                                                                  
به‌ هنگام‌ سردرد در یک‌ اتاق‌ ساکت‌ استراحت‌ کنید.                                                       
در یک‌ برنامه‌ منظم‌ حفظ‌ آمادگی‌ جسمانی‌ شرکت‌ کنید. به‌ تمرینات‌ ورزشی‌ تکیه‌ کنید که‌ به‌ تقویت‌ عضلات‌ پشت‌، شانه‌ و گردن‌ کمک‌ می‌کنند.                                                                                                                                                                               
• رژیم‌ غذایی‌                                                                                                                                                                                                                           
اکثر افراد به‌ هنگام‌ سردرد اگر چیزی‌ نخورند احساس‌ بهتری‌ دارند، مگر این‌ که‌ قندخون‌شان‌ پایین‌ افتاده‌ باشد.                                                                                                       
از مصرف‌ الکل‌ جداً پرهیز کنید.                                                                                                                                                                            
 در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید                                                                                                                                                         
اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ سردرد دارید و هر کدام‌ از موارد زیر رخ‌ دهند:                    
ـ تب‌ 
ـ سابقه‌ ضربه‌ به‌ سر در همین‌ اواخر 
ـ خواب‌آلودگی‌ 
ـ تهوع‌ یا استفراغ‌ 
ـ درد در یک‌ چشم‌     
ـ تاری‌ دید 
ـ بالا بودن‌ فشارخون‌ 
ـ درد و حساس‌ بودن‌ به‌ لمس‌ در اطراف‌ چشم‌ها و گونه‌ها که‌ با خم‌ شدن‌ به‌ جلو بدتر می‌شود 
ـ اختلالات‌ بینایی‌ و استفراغ‌ قبل‌ از سردرد
 ـ سردرد مداوم‌ به‌ مدت‌ بیش‌ از 24 ساعت‌ بدون‌ علایم‌ دیگر 
ـ احتمال‌ می‌دهید یک‌ دارو باعث‌ سردرد شده‌ باشد.



طبقه بندی: دانستنیهای پزشکی، 

تاریخ : سه شنبه 3 بهمن 1396 | 09:00 ق.ظ | نویسنده : MOHAMMAD NABAVI FARAHMAND | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • روانه ورزش