تبلیغات
FITNESS - رژیم کتوژنیک

سلامت نیوز:اغلب افراد چاق به دنبال راحت‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند. امروزه یکی از تبلیغاتی که برای تناسب اندام و کاهش وزن در کوتاه مدت در فضای مجازی و سالن‌های زیبایی و ورزشی انجام می‌شود رژیم‌های کتوژنیک یا کم کربوهیدرات است.

به گزارش سلامت نیوز،جام جم نوشت: اما با توجه به این که بیشتر متخصصان و کارشناسان تغذیه این رژیم را برای کاهش وزن غیراصولی می‌دانند تصمیم گرفتیم با مسعود فیروزکوهی، کارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و محمد باقر ملجایی، دانشجوی دکترای تغذیه به گفت‌وگو بنشینیم.

مسعود فیروزکوهیa

کارشناس تغذیه کتوژنیکa، رژیمی برای مبتلایان به صرعa

رژیم کتوژنیک یک برنامه رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم است که برای مبتلایان به صرع یا تشنج طراحی شده است. محققان دریافتند روزه گرفتن منجر به کاهش حملات تشنج شده و اثرات مثبتی بر چربی، قند و کلسترول خون دارد. اما چون روزه داری برای یک مدت طولانی در این بیماران قابل اجرا نبود، رژیم کتوژنیک به تقلید از همان اثرات مفید روزه داری مطرح شد.

هدف از رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک تلاش برای کم کردن گلوکز(قند) است. وقتی میزان گلوکز ناچیز باشد، بدن به جای سوزاندن قند، چربی‌های ذخیره شده در بافت‌ها یا چربی‌هایی که از رژیم غذایی دریافت می‌شود را می‌سوزاند. این رژیم علاوه بر مزایایی که برای مبتلایان به صرع دارد با کاهش ترشح انسولین و با اجرای تدابیری می‌توان مانع ایجاد مقاومت انسولینی شده و به پیشگیری از ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک کمک کرد. همچنین تصور بر این است سلول‌های بدن قادر به استفاده از چربی برای انرژی هستند، اما چون سلول‌های سرطانی نمی‌توانند به جای گلوکز از چربی‌ها استفاده کنند، پس این رژیم می‌تواند در درمان سرطان‌ها نیز کاربرد داشته باشد. در رژیم کتوژنیک به طور تقریبی 70درصد انرژی از چربی‌ها، 20 درصد از پروتئین‌ها و فقط 10 درصداز کربوهیدرات تامین می‌شود که با توجه به هدف از تجویز این رژیم و شرایط فرد، این درصدها جابه‌جا می‌شود.

کاهش وزن با رژیم کتوژنیک اصولی نیست

وقتی کربوهیدرات کم مصرف شود بدن انسولین کمتری ترشح می‌کند و انرژی اضافی را به صورت چربی ذخیره نمی‌کند و این فرآیند می‌تواند به رفع اضافه وزن و چاقی کمک کند. اما نتیجه مطالعات در مورد این رژیم و مجوز استفاده از آن در کاهش وزن متفاوت و نتایج بررسی‌ها متناقض است. برای کاهش وزن به جای این رژیم‌های سخت و محدود کننده که می‌تواند منجر به کاهش دریافت ریز مغذی ها، مشکلات عمده گوارشی، کبدی، قلبی عروقی و... شود بهتر است به کمک متخصصان تغذیه، رژیمی معقول و متناسب با وضعیت جسمی و معیشتی اجرا شود..

عوارض رژیم کتوژنیک

این رژیم به هیچ وجه نباید طولانی مدت یا همیشگی باشد و باید کنترل شده و تحت تدابیری اجرا شود، در غیر این صورت زیان‌آور خواهد شد. در روزها یا هفته‌های اول اجرای رژیم کتوژنیک، بیشتر افراد با کاهش سطح انرژی و عملکرد ذهن، افزایش اشتها، مشکلات خواب، هضم نامناسب، کاهش توان برای اجرای حرکات ورزشی، خستگی مفرط، از دست دادن میل جنسی و تنفس بدبو مواجه می‌شوند که معمولا میزان کربوهیدرات را کمتر محدود می‌کنند. همچنین احتمال کاهش سطح آب بدن و مواد معدنی وجود دارد که باید از مکمل‌های حاوی سدیم، پتاسیم و منیزیم استفاده شود. احتمال





طبقه بندی: دانستنیها در رژیم،  دانستنیها، 

تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1396 | 04:01 ب.ظ | نویسنده : MOHAMMAD NABAVI FARAHMAND | نظرات
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • روانه ورزش